En helg med verdensbegivenheter i sentrum

Jeg har brukt noe spalteplass denne uken til å diskutere noe så trivielt som partifinansiering.Langt flere i partiets indre krets og blant medlemmer har vært engasjert i diskusjon om datalagring.

I dag har regjeringen tafatt konkludert med Nei til konsekvensutredning av Lofoten og Vesterålen, en sak jeg i min forrige jobb engasjerte meg sterkt i, og som jeg fortsatt mener er viktig for hele Norge og for landsdelen.

Men de trivielle og de større politiske spørsmålene i Norge drukner i dag – bokstavelig talt – i bildene fra jordskjelv og Tsunami i Japan, og i dramaet i Libya.

Jeg besøkte slektninger i Japan for tre år siden. Derfor blir det lett å levende forestille seg hvordan monsterbølgene kan rulle inn. I skrivende stund er det ikke mulig å overskue konsekvensene. En katastrofe som den Japan er rammet av, kan vi ikke som verdenssamfunn beskytte oss mot. Naturens krefter er for mektige.

I Libya er det tragiske at vi har for svake internasjonale virkemidler. Når Russland og Kina setter seg imot inngripen har FN ingen kraft. USA velger denne gang å holde seg tilbake – så langt.

Her hjemme i Norge kan vi ønske hverandre en god helg, men det er vanskelig å gjøre det uten å sende tanker til frihetskjempere i Libya, og katastroferammete i Japan.

Legg igjen en kommentar

