Flinke lærere viktigere enn små klasser

Kristin Halvorsen går nå i felten for å få kommunene til å redusere klassestørrelsene, og ansette flere lærere. Dette skal sikres gjennom nye lovbestemmelser.Halvorsen har kommet skjevt ut, og blitt beskyldt for å sette barna opp mot de eldre. Kunnskapsministeren misliker det så sterkt at hun har hatt et behov for å dementere dette. Men faktum er at regjeringen igjen velger å utstede lover for å overstyre kommunene, som altså ikke selv skal prioritere ressursene mellom ulike oppgaver og behov. Til syvende og sist er det også et spørsmål som er ubesvart: Er mindre klasser det viktigste for barns læring? Lite tyder på det. Elevresultatene fra kommuner med mindre skoler og klasser er ikke noe bedre enn det som oppnås i Osloskolen.

Høyres holdning, som Erna understreket i går,  er at det er viktigere å backe de lærerne som er i skolen og styrke kompetansen gjennom etterutdanning.

Det andre som er påkrevd er å sørge for at ledelse i skolen – på alle plan – styrkes. Jeg satt i et utvalg i fjor nedsatt av Kunnskapsdepartementet, som skulle gi råd om hvordan tidsbruken kunne bedres i skolen, for lærerne. Svaret, som utvalgslederen ga da rapporten ble overrakt, var «Ledelse, ledelse, ledelse». Kommunenes ledelse av skolene i kommunen, rektors ledelse av skolen og lærerne, og den enkelte lærers ledelse av klassen i undervisningen.

Målet om flere lærere inn i skolen for å skape mindre klasser kan være tilforlatelig nok, men det støter også på et annet problem: Det er vel kjent at en av utfordringene skolen har, er rekruttering av gode lærere i en tid da en av ungdomstrinnet og videregående skoles store utfordringer er alle lektorene som pensjonerer seg uten å bli erstattet. Flere lærere vil uvegerlig måtte settes opp mot læreres etterutdanning og læreres lønn – eller sagt på en annen måte: Prestisjen og gleden over å jobbe i skolen.

I dag får SV-ministeren motbør fra forskerhold mot satsingen for redusert klassestørrelse: Professor i grunnskolepedagogikk Kåre Skagen ved Høgskolen i Oslo sier at det «gir ingen fordeler med 15 elever«. Han understreker at det er lærernes kompetanse som er det avgjørende.

Skagen er ikke den eneste forskeren som peker på dette. Jan Arild Snoen har en gjennomgang i en tidligere artikkel i Minerva på nett.

Én kommentar

  1. Så enig, så enig, Lars Arne. Det å høre Kristin Halvorsen på Civitas frokostmøte i morges var nesten litt skremmende. Rapportene hun selv har bestilt som evaluering av nasjonale prøver viser med all mulig tydelighet at Høyres strategier virker: Høyreskolen i Oslo er best på å få de svakeste elevene til å beseire familiebakgrunn og prestere bra – og det mens de trives på skolen. Men likevel insisterer hun på å gjøre alt annet enn Høyreskolens løsninger. Synd at barna våre blir skadelidende i SVs store skole-eksperiment…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: