En todimensjonal valgtest

Første dag etter ferien, og jeg har bestemt meg for at hjernen er for mye i hvilemodus til å hive meg på de politiske debattene som går på Twitter og i media.

Så da har jeg varmet opp med (nok en) test av standpunkt til politiske spørsmål. (Takk til Kristinn for lenken!) Men denne gangen en som skiller seg fra de norske avisenes hjelp til å velge parti til stortingsvalget. Kanskje vil denne to-dimensjonale testen vise at alle nordmenn er sosialdemokrater? Det var utgangspunktet mitt, men også etter denne testen, med mer amerikanske briller kom jeg ut på moderat høyreside i forhold til økonomisk politikk – det som for en del definerer politisk ståsted.

. My Political Views
I am a center-right moderate social libertarian
Right: 2.82, Libertarian: 1.34

Political Spectrum Quiz

Derimot viser testen at med amerikanske øyne er vi nordmenn «sosiale libertarianere».

For alle politiske nerder i Norge, som har brukt eller fått presentert Norsk Monitor, som er lei av å få ut et enkelt svar om hva du skal stemme til høsten (sannsynligvis fordi du har bestemt deg likevel) … vær så god. Og til Kjetil Løset og andre aktuelle: neste valgkamp venter vi på å få en todimensjonal velgertest.

Én kommentar

  1. Jeg likte også denne, og havnet omtrent der du er, muligens en rute eller to lenger ned. Jeg ser at noen av mine gamle venner i SV havner omtrent på samme sted langs den vertikale aksen de også, men de er langt ute til venstre på den horisontale aksen..

    Kanskje fordi det politiske establishment i Norge ikke er like mangfoldig som i USA langs kultur- og velferdsaksen. Det paternalistiske og moraliserende høyre står svakt i Norge. Men i syn på marked og delvis utenrikspolitikk er spennvidden i Norge større og mer likt USA.

Legg igjen en kommentar

