Norsk skole dårlig på ledelse?

Baard i NHO blogger i dag om Intet nytt under skolen?

Trivsel blant lærerne kan være et utgangspunkt for å oppnå videre resultater i skolen. Men det er oppsiktsvekkende når den siste internasjonale undersøkelsen om undervisning og læring viser at lærerne i Norge er de som scorer dårligst på å kontrollere om det faglige innholdet er forstått, og sammen med Irland scorer dårligst på at lærerne mener ledelsen tolerer dårlig arbeid ved skolen.

Med andre ord: lærerne har ikke “kvalitetskontroll” på hva elevene har lært, og rektor har ikke “kvalitetskontroll” av lærernes arbeid. Det er langt igjen til skolene blir en lærende organisasjon slik vi ønsker det.

Undersøkelsen er den første «TALIS»-undersøkelsen fra OECD. Lærere på ungdomstrinnet i 23 land har fått spørsmål knyttet til forholdene for undervisning og læring. Det er altså lærernes egenvurdering som slår ut i svarene.

Advertisements

Én kommentar

  1. Visst har lærerne kontroll med hva elevene har lært. Alle gir jo prøver rett som det er – for å kunne sette standpunktkarakterer. Men noen gjør det nok sjeldnere enn andre. Derfor bør det innen hvert fag være faste regler for hvor mange prøver det skal være i faget pr. semester. Prøvene bør dekke det elevene skal ha lært hittil i skoleåret of ikke bar de siste ukene. Det vil stimulere elevene til å repetere og det vil skjerpe hukommelsen og den faglig bevisstheten.
    Heldigvis er det slutt på at man skal sette karakter etter andre hensyn enn det rent faglige. Selv overså jeg konsekvent påleggene i Reform 94, med god samvittighet, og jeg hadde hele tiden god sammenheng mellom standpunktkarakterene og eksamenskarakterene i de 6 fagene jeg underviste i på videregående skole (gymnaset).
    Når det så gjelder rektors kontroll med lærernes undervisning, er dette vanskelig å gjennomføre på årsbasis, på skoler med mange lærere. Rektor kan gi regler for antall prøver og karaktersetting, med må ellers benytte seg av stikkprøver av nye lærere og de som han føler han må gå nærmere etter i sømmene.
    Men slutteksamen må være mer omfattende, og ikke bare i enkelte fag. Da kunne rektor med god hjelp av administrasjonen kunne sette opp statistikk i alle fag og for hver enkelt lærer. Kanskje burde dette konkurranseutsettes? Det blir jo en del å gjøre!!!
    Statistikken bør slås opp på lærerværelset – og få konsekvenser for lærernes lønn, ikke bare etter ett års resultater, men hvis en lærer har hatt konsekvent gode resultater i f.ex. 5 år på rad, bør det gis en oppmuntring i form av en bonus.
    Mine synspunkter er basert på 38 år i gymnaset, som jeg ennå foretrekker å kalle vg. skole, som det gjøres i våre naboland.

    Hilsen «gammel skolemann»

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: